Full strid om bæsj og barn i skisporet

Rundt om i landet krangles det nå blant hundeeiere, foreldre og ivrige skientusiaster. De vil alle eie samme lysløype, men er ikke villig til å dele. (http://www.dagbladet.no/2011/02/05/nyheter/skiloyper/innenriks/15299626/)

Det er nok mange av oss som har erfaringer med tematikken i artikkelen i Dagbladets nettutgave. Og jeg tenker, det er jaggu ikke rart det er krig i verden når man ikke engang kan klare å dele ei lysløype..

Jeg mener at det viktigste må være å oppmuntre Ola og Kari Nordmann til å være i fysisk aktivitet. Selv om Kari kanskje ikke er født med ski på beina, må hun få lov til å nyte en tur i skogen uten å få en spiss skistav i siden fra en skøytende, heseblesende Ola. Selvsagt må Kari plukke opp Fidos etterlatenskaper i sporet. Jeg forstår jo at det er enda værre med hundebæsj enn is i rubben, og at dette gjør Ola skikkelig forbannet. 

Når det kommer til Ola og Karis små arvtakere, så skal vi heller prise oss lykkelige enn å danne et stort klagekor hvis vi finner barna i lysløypa i steden for stillesittende inne foran en playstation. Line i Lilalife skrev fredag et interessant innlegg om barn og overvekt, hvor hun oppfordrer til fysisk aktivitet blant barn. Jeg er såre enig! Når jeg leser at barna blir jaget fra løypa, så blir jeg forarget.

Friluftsloven har til hensikt “å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes”.

Jeg mener derfor det er på tide å begrave stridsøksa og inngå våpenhvile. La ALLE ferdes i marka!

Hva mener du?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Full strid om bæsj og barn i skisporet

  1. Morsomt skrevet, Tonje! Dette blir bra! Og jeg er helt enig!

  2. Karin M says:

    Gratulerer med blogg. Gleder meg til fortsettelsen. “Alle” bør få lov til å bruke skispor, men med ski på beina så langt det er mulig. Har man kontroll på sin hund er den også velkommen, men å gå på beina i lysløypa synes jeg blir litt drøyt da det er ofte mye frivillig arbeid som er nedlagt for å få til bra skispor og det må jo finnes andre steder man kan gå på beina.

    • Lykkehjemmet says:

      Tusen takk Karin M. 🙂

      Her hvor jeg bor er det heldigvis flere muligheter i lysløypa. Det er egne løyper hvor de som ønsker å gå fort på ski kan gå. Det tråkkes også så brede løyper, at det er en “gangsti” merket spesielt for de uten ski langs ene siden. Likevel er det krigersk stemning her i likhet med resten av landet.

      Lysløypa er en ferdselsåre hvor folk går på ski, går og sykler hele året, for å komme seg til studiested og jobb, i tillegg til trening og mosjonering. Det er derfor viktig å legge opp til et bredt tilbud.

      Selv kan jeg godt finne på å gå på beina i lysløypa på vinterstid, men det er når det er helt hardpakket underlag.

Leave a comment